وله نهايه

لكل ظالم نهايه..ومفيش سواد علي طول ولا نور علي طول..الدنيا كده.يوم كده ويوم كده!0

الأحد، أغسطس ٠٦، ٢٠٠٦

شدقيك


طبعا الكل هيقول ان العنوان ده"شدقيك"غلطه كتابيه بس للاسف هو عنوان موضوعنا النهارده0
الحكايه ياجماعه وانا بشيت مع شخص بحترمه وبحبه وبقدره جدا,قالي عباره تخللها كلمه"شدقيك",معرفش ليه اول ماقريتها حسيت اني في تونس وافتكرت فيلم اللمبي لما قالتله الراقصه التونسيه نجلا :"ايش بيك..تكلني بعنيك"وطبعا انتوا عارفين الكاف عند التوانسه عامله ازاي,المهم أنا سالته يعني ايه "شدقيك"مع الاخذ في الاعتبار أن كل كلامه لا يخلي من الجماليات والكلمات من فصيله "شدقيك"0
فقالي :عايز اقولك رايي فيك بصراحه0

قولتله :أنا جاهل!!!!!0
قالي:صحيح0
والمهم طلع ان معني "شدقيك"كما قال لي لاحقا هو:"نهايه الشفه العليا" ,والمقصود طبعا "انك تضحك بقوه"0
بخلاف معني الكلمه اللي انا مش عارف انطقها أساسا ,فأنا بقيت جاهل!!,فهل فعلا انا جاهل بسبب عدم المامي بمفردات لغتنا العربيه؟أم ان لغتنا _العربيه_ لم تعد احدي مقاييس العلم في وقتنا الحاضر؟,أم نحن ظالمون لغتنا العربيه بالقائها علي الرف؟,ام ان اللغه العربيه حالها من حال الناطقين بها وبالتالي فمن الطبيعي أن لا نكون نعرف مفرداتها جيدا0
مش عارف,بس كلمه"جاهل "دي وجعتني أوي,حاصه اني كنت فاهم نفسي بفهم علي الرغم اني أعلم جيدا أني لا أجيد اللغه العربيه أكثر من غيري ,ولهذا تركت كتابه الشعر لاصحابها,وبالتالي فأنا بسيط ولغتي بسيطه ,وعلشان كده لما اتقال "شدقيك"دي فانا ذهلت 0
علي كل حال عايز اعرف رأيكم في الموقف ده ,وهل من الطبيعي أني معرفش معني هذه الكلمه "شدقيك" ,أم ان الكلمه دي ليها ناسها زي مابيقوله وبالتالي فأنا لا أوصف بالجاهل بسبب جهلي بها؟
واخيرا:امانه عليك لما قريت عنوان الموضوع ده"شدقيك"ايه جه في بالك؟

6 Comments:

Anonymous غير معرف said...

عادى واللة يعنى معقول حاجة مبتعملهاش ومبستعملهاش حتفتكرها
وبعدين موضوع الجهل دة بيختلف من واحد للتانى

٢:١٢ م  
Blogger عماد رفعت said...

انا معاك ياسووم في حته ان اللي بنستخدمه هو اللي بنفتكره واللي مش بنستخدمه مش بنفتكره وده يشبه نظريه ان العضو الذي تستخدمه ينمو وينشط والذي تهمله يدمر ويموت
شكرا ع الزياره

١٢:٣٦ م  
Blogger Ahmed melad said...

أخي العزيز أولا لفظ شدقيك و الذي يعني نهايه الشفتيين أو بدايه الخد هو لفظ شهير و هو ليس ممن يطلق عليها اللفاظ الغريبه في اللغه العربيه و البيت الذي أستخدم أضحك ملئ شدقيك هو من عيون الشعر العربي و يكاد ان يكون مشهور في العاميه ايضا و بالتالي فان معرفة من في سن حضرتك به كارثه و ينذر بعواقب وخيمه للغه العربيه اللغه العربيه ليست مهجوره أو منبوذه لتذبل و لكن أنتم و حكومتكم من فرطتم فيها كيف لأنسان يقرأ القرأن و لا يدري منه غير الحروف اين من قال عنها صامويل برنار اعذب و أجمل لغات الأرض
أخي نعيب زماننا و العيب فينا و ما لزماننا عيب سوانا
و شكرا لك

٣:٣١ ص  
Blogger عماد رفعت said...

اعترض
ههههههههههههه
اتقد اني شخص عادي غير فقيه في اللغه بس ااكدلك اني فقيه في الجغرافيا وبالتالي فانا بحكم رغباتي وميولي ودراستي لا اهتم باللغه العربيه لانها مثل اي لغه تستمر بالممارسه ونحن نمارس لغه عامه وبالتالي فاللفظ ده ممرش عليا
وعلي فكره انا كنت متميز في النحو بس الوقت خلاص بح
وبعدين انا اساسا لو مافهمتش معني كلمه بجيب معناها بالانجليزي وساعات الفرنساوي لان العربيه صعبه وعايزه ممارسه
وشكرا علي مرورك

١٢:٠٤ م  
Blogger -_- said...

تعرف من رأيي ايه السبب
السبب ان علمنا الحالى اتصل كثير بلغات غير العربية كالانجليزية و الفرنسية و الاتينية ..
فبقى المتعلم اخلا حاجة يعرفها هى اللغة العربية ..

( على فكرة شدقيك ده دى لفظة معروفة )

د.احمد

٧:٤٣ ص  
Blogger عماد رفعت said...

ماشي ياsharm
منصرتنيش يعني اوك
هههههههههه
شرفني وجودك

١:٠٣ م  

إرسال تعليق

<< Home